mandag den 19. december 2011

We are killing it!

Vi er on fire! vejret kunne ikke være bedre, det er dejligt i solen og perfekt for klatring i skyggen! og hvis man vil arbejde på et problem der ligger i solen venter man til klokken 3 hvor solen går ned bag bjergene, hvor der ikke går lang tid før temperaturen falder! If there is friction - you are syked!
Jeg føler mig virkelig stærk og er virkelig syked på de mange klassikere der ligger her i bishop og omegn.
Choko var ret syked på at komme op og prøve kræfter med et gammel buttermilk crimper testpiece "The Checkerboard". Jeg var lidt træt, havde ondt i fingerspidserne og var ikke specielt motiveret. Jeg vidste at Chokos fingre var langt dårlige stand end mine, så det var imponerende at han uden at tøve gik igang på den.
Problemet starter i et jug i venstre side af boulderen også laver man nogle lette træk på gode greb inden man kommer over i de små crimps, hvor problemet rigtig begynder. Det er også der hvor fødderne forsvinder, og man virkelig skal bide tænderne sammen.
Choko har ikke rigtig klatret i mange uger og er naturligvis kommet ud af form også er et problem som checkerboard virkelig hårdt! og han måtte se sig slået, for nu.
Efter at have set Choko på, blev jeg inspireret til selv at prøve det. Jeg fandt ret hurtigt ud af bevægelserne, undtagen den sidste bevægelse, der er ret højt oppe. og med kun 2 pads var jeg lidt skræmt deroppe.
Heldigvis kom der en ekstra mand med en stor pad og det hjalp på det og jeg begyndte at skyde fra bunden af. og før jeg vidste af det var jeg oppe og skulle lave den sidste bevægelse men endte med at hoppe ned fordi jeg var en kylling. Næste forsøg fandt jeg mig selv det samme sted og gav den sidste bevægelse det mest halvhjertet forsøg man kan forstille sig...
Et forsøg tilbage. Jeg bad Choko om at filme og tænke at det ville gi' mig de sidste 5% der skulle til for mig at lave bevægelsen.
Jeg kalkede op, var syked og havde en god fornemmelse. og før jeg vidste af det, var jeg der oppe igen og uden tøven lavede jeg bevægelsen og greb det sidte greb der er god, men dårlig nok til at man godt kan ryge af, hvis man ikke har kontrol nok, og toppede ud inden solen gik ned bag bjerget!



Derefter gik vi over til et andet problem som jeg havde lavet tidligere som choko også var virkelig syked på. Sidst han prøvede det, var han stadig ikke helt inde i gamet endnu.
Siden sidst han prøvet det, har han klatret en masse og i samme grad og er helt klart blevet stærkere. Da vi ankom til problemet stod det og bagte i solen og havde gjort det, det meste af dagen og gjort de 2 sidste sloppere på problemet ret dårlige.
Problemet starter med en ss inde i en hule og klatre ud gennem et lille tag, hvor man laver et langt træk rundt om en kant hvor der er en kæmpe hueco med perfekte sloppere der er ret hårdt at komme ud og matche. Derfter skal man op i en sloper, matche, videre til endnu sloper, matche, foden op på en dårlig fod også lave det sidste hårde træk til et godt greb.
Choko gav den 2 forsøg hvor han kom op til slopperne, der stadig var i solen, og faldt på sidste bevægelse begge gange.
og med ikke så lang tid til at solen atter engang gik ned bag bjergene, tog han god pause og ventede på at klippen blev lidt køligere og frikken bedre.
Da tiden var inde var han syked og han lavede problemet i første forsøg med overskud efter solen var gået ned!



Næste dag ville vi prøve kræfter med at andet gammelt klassisk buttermilk testpiece "High plain drifter" som man kan se i den nye chuck fryberger film the scene. Men man er virkelig nød til at se den i levene live for at se hvor fed den er.
Når jeg er ude og boulder har jeg meget lidt tålmodighed til at varme op og den dag var eller ikke nogle undtagelse. Efter 2 gange op på et let problem, smuttede jeg over på "high plain drifter" eftersom der var en masse pads.
Jeg overraskede mig selv med at komme ret højt i første forsøg og tænke at jeg skulle have varmet bedre op. Men jeg var super syked og gav den 5 min. før jeg gik på den igen. jeg kom op til det samme sted som før, men havde meget bedre overskud nu og lavede næste bevægelse der er den første bevægelse i cruxet, og hurtigt lavede jeg den næste bevægelse, der som regel er der man ryger af, men jeg forblev på problemet og lavede det sidste træk til grebet der slutter problemet og toppede ud på den kæmpe boulder.
Jeg overraskede virkelig mig selv med at lave den her i 2 forsøg og jeg føler virkelig at jeg er blevet stærkere herovre!

Efter en hviledag besuttede jeg at prøve siddestarten til "Fly boy", fordi at vi havde snakket med nogle andre der også ville prøve den (Massere af pads). Den starter i 2 jugs nede i venstre hjørne af boulderen og klatrer op via små men gode crimps, til en ret lang dyno til toppen.
Jeg havde lavet stå starten nogle dage forinden, så var syked på sitten. Jeg lavede hurtigt alle bevægelserne op til dynoen, undtagen den første bevægelse (Crimpen man skal gribe er ret skarp). Je tog en god pause og sendte i første forsøg fra bunden.



Choko skulle selvfølgelig også som den efteraber han er på High plain drifter. Men er han er lidt af af en slapssvans. Så han blev ved med at falde ned og stå pive og sine slidte fingrer TØS!! Men han ville ikke erkende sit nedlag så efter halvanden hviledag og lidt highball leg i solen (de er fandme fucking høje nogle af de sten) var han klar til at knokle videre. Jeg pressede ham lidt og tændte for filmoptageren(han har sgu altid været lidt af en linselus), men facit blev at det virkede, et forsøg var alt hvad han skulle bruge den dag for at komme op. Han gik og lurede lidt, det var ikke meget han havde klatret den dag, og efter lidt pause hoppede han på Change of Heart som er den direkte version af High Plain Drifter. Han fumlede lidt med betaen, men efter den var fundet, eller efter jeg fortalte ham hvad han skulle gøre IDIOT!! Gjorde han kort process og fik en kort men effektiv dag i Bishop, California, USA.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar